Blogg

Konsten att ta betalt

 

 

 

 

 

Konsten att ta betalt, vad betyder det? Är det att ta så mycket betalt som möjligt?

 Nej inte alls. Eva-Britt Hult tog oss med på en rundvandring i Konsten att ta betalt och jag menar verkligen Konsten. Det är en konst att kunna ta betalt och det kan göras på de mest skilda sätt. Är det en vara eller en tjänst du säljer och vad säljer du egentligen? Hjälper du människor att bli av med ett problem, underlättar du deras vardag, förbättrar du deras produkter/liv eller vad är det som du egentligen tar betalt för? Det finns många aktörer som säljer samma sak som du, men vad gör just dig och din produkt, dina tjänster unik, varför ska kunderna handla/göra affärer med just dig och ditt företag? Du ska även ha koll på dina konkurrenter, vad levererar dom i förhållande till dig, vad tar dom i betalt? Du ska veta vad du har för kostnader i ditt företag, vad din lön ska ligga på och med hjälp därav räkna ut vad du måste tjäna för att få ditt företag att gå runt och gärna med en vinst. Det finns tre sätt att bedömma hur din vara/tjänst ska marknadsföras, billigt till många typ H&M, hög kvalitet till ett fåtal typ Gant, eller skräddarsydda produkter helt efter kundens önskemål.

Vi fick para ihop oss två och två och prata igenom frågor som dessa och det är inte helt lätt det här att sätta ett pris.  

Som ett bra ordspråk säger ”När vad är lika avgör hur”.

Med alla dessa faktorer är det bara att ta tag i prissättningen och skapa din konst!

0